Search
Close this search box.

“När kundernas personal lunchar utomhus håller de robotklipparna sällskap…”

Per Wikström, produktionschef på Svensk Markservice i Borlänge, som sedan flera år klipper med MowFleet-systemet.

– Ja, det blev en ganska oväntad effekt. De sätter sig och käkar och följer robotarnas arbete. Det hände inte förr, om jag säger så, konstaterar Per Wikström, produktionschef på Svensk Markservice i Borlänge.

Under 2021 testade Svensk Markservice i Borlänge systemet. Då med fyra robotar. Bytet från åkgräsklippare med förbränningsmotorer till robotgräsklippare gjordes av flera skäl:
– Först och främst ville vi göra vår del för att minska verksamhetens miljöpåverkan. Allt annat skulle kännas fel i en tid när larmrapporterna duggar tätt. Sedan är det även en fråga om personalens arbetsmiljö.

I Borlänge har Svensk Markservice klippt 45 000 m2 med 10 robotar, med option på att utöka till 12. En särskild logistisk utmaning är att ytorna, 48 stycken, är fördelade på hela 35 objekt. Flera medarbetare hjälps nu åt att flytta robotarna – vilket inte hade fungerat med ett mindre flexibelt system.

Ett nytt system påverkar ju allas arbetsdagar på ett väldigt konkret sätt. Hur har nyheten tagits emot på fältet?
– Det är en stor förändring till det bättre för oss allihop. Att sitta på en maskin så länge är inte så bra för kroppen. Det är vibrationer, utsläpp, gaser och buller. Ingen hälsokur, precis. Sedan finns det andra aspekter som är lite svårare att mäta direkt: Trivseln.

Om någon tidigare åkte ut med en klippare, så var han som bortblåst i 40 timmar. Nu jobbar vi som ett team och hjälper varandra. Vi har fått variation och mer gruppkänsla på köpet.

Jag är glad att vår personal har varit positiv och nyfiken. Det är klart… om jag ger mig ut och letar ordentligt, så kanske jag hittar en gubbe som saknar svunna tider, då han fick sitta där på sin maskin, men jag tror att det blir svårt.

Ni lämnar robotarna och låter dem göra jobbet på egen hand. Inga incidenter? Har de fått klippa i fred?
– På hela det första teståret hade vi inte ett enda fall av stöldförsök eller skadegörelse. Nu hörde jag att en av robotarna fått en mindre plastskada, men det är också allt.

Hur har reaktionerna varit från allmänheten?
– Går ju inte att jämföra nu och förr. Tidigare var vi ett störande inslag i dagen. Nu tycker folk att det är jättekul och man får nästan hejda dem från att hjälpa till. Så från omgivningen är det bara tummen upp.

Ett par synpunkter har funnits, och det handlar om biologisk mångfald… att klipparna tar de blommor som är viktiga för bin och humlor. Men oron är faktiskt obefogad. Dels klipper vi varje yta bara en gång per vecka, så blommorna hinner återkomma. Dels har vi planerat och anlagt blomsterytor där klipparna inte går, så kallade gräsklass 2-ytor, som lämnas just med tanke på bin och humlor, så – det finns alltid lösningar.

Per Wikström sammanfattar bytet från konventionell klippning till robotar:
– Det finns ingen väg tillbaka. Det är så här jobbet kommer att göras i framtiden.

Även den här webbplatsen använder kakor för att bli bättre. Klicka om det är OK.