Search
Close this search box.

När robotgräsklipparna blev populära gröna marknadsförare.

Sedan i juni 2020 tar tolv robotar hand om hela 105 små gräsytor i Enköping och Bålsta. Robotarna effektiviserar inte bara arbetet, de skapar även mervärde i form av marknadsföring och igenkänning för HSB Uppsala.

Daniel Boberg driftchef på HSB Uppsala beskriver övergången till eldrivna alternativ som en viktig del av hållbarhetsarbetet:
”Det arbetet måste pågå hela tiden. För oss som förvaltare handlar det hur vi påverkar miljön i stort, liksom våra anställdas arbetsmiljö. För våra kunder gäller det boendemiljö och trivsel.”

Robotarna placeras ut varje morgon och tas in varje kväll för laddas med grön el över natten. Då transporten från lokalerna i Enköping till gräsytorna i Bålsta tar lite tid, har robotarnas arbetsområden delats in i lite mindre zoner. Robotarna får kortare arbetsdagar, 6-9 timmar. Variationen i arbetstid beror helt enkelt på hur långt bort ytorna är belägna.

Den största oron var att robotarna skulle utsättas för stöld eller skadegörelse:
”Inget av detta har hänt. Våra boende har kommit med glada tillrop och klippresultatet är mycket bra. Även våra anställda är nöjda och kan nu använda tiden de vinner på andra uppgifter inom förvaltningen. Ingen har blivit av med jobbet; snarare har vi kunnat bli mer effektiva. Dessutom har vi kunnat klippa våra gräsytor oftare – något som de boende efterfrågat.”

HSB Uppsala kommer använda robotgräsklippare även nästa säsong. Planen är att expandera till grönytor i Uppsala.
”Vi har fått så mycket positiv respons, både från boende och potentiella nya kunder. Då vi kommer ut på nykundsbesök så vet man redan vilka vi är och uppskattar att vi tänker hållbart, tack vare våra robotar. En positiv men lite oväntad effekt” avslutar Daniel Boberg.

Även den här webbplatsen använder kakor för att bli bättre. Klicka om det är OK.