Lidköping, staden vid Vänerns södra strand, valde att testa MowFleet-systemet. Och då handlade det inte om någon halvmesyr. Man startade med hela 24 robotar. Vi fick en pratstund med Anneli Isberg, som ansvarat för skötsel av kyrkogårdar och parker i mer än två årtionden. Idag är hon parkchef i Lidköpings kommun.
Hur kommer det sig att ni bestämde er för att börja klippa med robotar?
– Vi såg systemet live i Karlstad. Och grundkonceptet kändes smart – att robotarna sätts ut och tas in varje dag. Att inte ha robotar ute på kvällar och nätter minimerar risken för stölder och skador. Dessutom får vi bättre koll på maskinerna.
Ni startade ju med 189 ytor och hela 24 robotar. Hur valde ni var robotarna skulle klippa?– Då vi startade, fick vi hjälp av William från MowFleet att identifiera lämpliga ytor.
Idag har vi ett digitalt system som håller reda på all vår utrustning – från snöröjning till alla sorters gräsklippare – vilket underlättar för oss, den dag vi bestämmer oss för att utöka. Så vi har bra koll på vilka ytor som skulle vara lämpliga att klippa med robotar.
– Och vad antalet beträffar… vi ville verkligen göra ett ordentligt test för att utvärdera. För vår personal är det ju ingen större skillnad på att hantera en eller två transportkärror. Vi har skruvat och justerat lite på vägen, och får nu ut det mesta av systemet.
Vad har ni ändrat under arbetets gång?
Planeringen justeras nu för att utnyttja robotarnas fulla kapacitet. Klippningen förlängs till 06–17 med personal i överlappande skift:
– Robotarnas arbetspass är längre än mina medarbetares. En robot klarar att klippa tio timmar och vi vill ju utnyttja hela systemets kapacitet
Lidköping är ju en grön stad med hela sex parker innanför stadsgränsen. Vilka platser klipper ni med MowFleet-systemet?
– Våra ytor är av alla sorter, men vi har prioriterat trafiknära miljöer för robotklippning. Det handlar då om påfarter och trafikstråk.
– Och så handlar det om gräsytor inne i centrum, där vi vill kunna klippa utan att störa.
Vad kan du säga om klippresultatet?
– Vi ser ju att gräsytorna blir finare, tätare, eftersom robotarna klipper dem oftare. Det blir verkligen synbart bättre. Eftersom robotarna är så lätta, så har vi inte längre några påkörningsskador på träd eller andra fasta föremål i parkerna.
– Ett annat problem som helt försvunnit tack vare robotarna, är att småsten inte längre blir till projektiler när man klipper. Det skedde ofta förr med de större maskinernas klippaggregat.
Hur är det med kostnadsbilden?
– Jag uppskattar upplägget – att vi hyr robotarna per säsong. Det ger oss förutsägbarhet. Lite som att leasa en bil.
– Som jämförelse… vi hade en åkklippare som behövde lagas. Räkningen som kom från verkstaden var på 75 000 kronor. Att slippa sådana överraskningar är värt en del.
Hur har systemet påverkat personalens arbetsmiljö?
– Den allra största vinsten med systemet, är att vi inte riskerar liv och lem på vår personal. De behöver inte sitta på en klippare nära vägar och trafikplatser där folk ofta kör alldeles för fort.
– Likaså är det skönt för dem att sätta ut tysta robotar i stadens centrum. Man slipper känna sig impopulär då man kommer med en stor maskin som förstör lugnet.
– Och dagarna blir mer effektiva. Efter att ha satt ut robotarna, kan samma person ägna sig åt att trimma, klippa stamskott, fixa papperskorgar… Två saker pågår samtidigt, vilket i sig är en besparing.
Hur har själva samarbetet med MowFleet flutit?
– Bara bra, tack. De har varit väldigt engagerade och vi har bara behövt support på plats en enda gång, och då var responsen direkt.
Med all den erfarenhet ni samlat under denna första säsong, vill du säga något till andra kommuner?
– Jag kan bara säga: Testa! Vi är nöjda med utfallet av den första säsongen, och för våra behov, så kan vi nog inte hitta ett bättre system.





